Digitale Communicatie & Veiligheid bij Kadera

Toen ik mijn vorige blog schreef, was ik net een week gestart met mijn stage bij Kadera. Ondertussen zijn we al heel wat weken verder en voel ik me als een vis in het water. PR & Communicatie, als communicatiestudente denk ik daarbij gelijk aan social media. Leuk! Facebook! Twitter! En dan voor je werk!

In de praktijk blijkt dit toch allemaal wel een stuk lastiger. In mijn persoonlijke leven ben ik heel erg open en actief op allerlei social media. Voor Kadera ligt dit natuurlijk anders. Social media is een prachtig middel om je als organisatie actief en betrokken te profileren bij zowel burger als professional, maar hoe deel je informatie vanaf de werkvloer, wanneer diezelfde werkvloer niet herkend mag worden? En hoe kunnen de vrouwen en kinderen in de opvang social media op een veilige manier gebruiken? Of eigenlijk niet alleen social media, maar ook: hoe kunnen zij email en Skype veilig gebruiken? Met digitale communicatie wordt je persoonlijke leven een stuk toegankelijker en dus vormt dit een extra risico.

Veiligheid voorop dus. Wanneer we spreken met hulpverleners uit onze opvang, merken we dat er veel vraag is naar hoe digitale communicatie veilig ingezet kan worden. Hulpverleners hebben veel inzicht in de praktijk en zien waar de zwakke plekken liggen. Daarom zijn we een werkgroep Digitale Communicatie gestart, waarin facilitair, hulpverlening en PR & Communicatie samen een beleid en een gedragscode opstellen. Voor mij ontzettend interessant. Wat een boel haken en ogen heeft digitale communicatie! Tegelijkertijd zie ik ook hoe een organisatie baat kan hebben bij digitale communicatie. Ik vind het altijd weer leuk om ’s ochtends een berichtje op te stellen en dan de week er na te zien hoe vaak het gezien of geliked is of dat mensen een reactie hebben geplaatst. Een goed voorbeeld hiervan is het bericht op Facebook waarin we gastgezinnen zoeken voor Blijf van mijn Dier; 4000 keer gezien en 42 keer gedeeld in een halve week tijd. In een korte periode bereik je hier dus ontzettend veel mensen mee!

De voorbereidingen zijn in volle gang. De aankomende weken zullen we beleid en een gedragscode opstellen voor de digitale veiligheid, zodat zowel cliënt als medewerker op een veilige manier aan de slag kunnen met deze vorm van communicatie.

Kim